De BPM is de afgelopen jaren steeds veranderd. Hieronder staat in het kort wat er per jaar is gebeurd, gebaseerd op de berichten die we sinds 2008 op deze website plaatsten. De huidige tarieven en de afschrijvingstabel staan op de pagina BPM-tarieven.
- 2026Het BPM-starttarief is 687 euro. De CO2-schijven lopen op tot 594 euro per gram boven 154 g/km. De dieseltoeslag is 114,83 euro per gram boven 69 g/km. De BPM-calculator op deze site is bijgewerkt met deze tarieven.
- 2025Ook elektrische auto's betalen nu BPM: het starttarief (667 euro in 2025). Tot en met 2024 waren ze vrijgesteld.
- 1 juli 2020Vanaf deze datum is de WLTP-uitstoot bepalend voor de BPM. Voor auto's met een eerste toelating vóór juli 2020 blijft de NEDC-uitstoot gelden.
- 2018Het BPM-basistarief steeg van 175 naar 353 euro. De uitstootgrenzen van de schijven werden aangescherpt en de dieseltoeslag ging gelden vanaf 63 g/km (was 65). Elektrische auto's bleven BPM-vrij. Voor een gebruikte auto maakt het niet uit of u vóór of na de jaarwissel importeert: u mag het voordeligste tarief sinds de eerste toelating kiezen.
- 2015Op Prinsjesdag 2014 werd bekend dat het gebruik van taxatierapporten bij import aan banden zou worden gelegd: alleen voor schadeauto's en auto's waarvoor geen koerslijst met een handelswaarde beschikbaar is.
- 2014Geen ingrijpende wijzigingen. De BPM blijft volledig gebaseerd op de CO2-uitstoot en de brandstof. De dieseltoeslag was 72,93 euro per gram boven 70 g/km.
- 2013Het vaste percentage over de nieuwprijs verviel; de BPM is sindsdien volledig gebaseerd op de CO2-uitstoot. Een grote verbetering voor de import van gebruikte auto's. De benzinekorting verviel en de dieseltoeslag was 56,13 euro per gram boven 70 g/km.
- 2012Het vaste percentage was nog 11,1%. In maart oordeelde de Hoge Raad dat de afschrijvingstabel van de Belastingdienst in strijd was met Europese regelgeving. Per 1 juli 2012 kwam er een nieuwe tabel waarin de BPM sneller wordt afgeschreven.
- 2011Het vaste percentage was 19%. Vanaf 2011 is 5 mg de wettelijke maximale fijnstofuitstoot.
- 2010De BPM werd ondergebracht bij de Belastingdienst (eerder lag die bij de Douane). De BPM bestond uit een vast percentage van 27,4% plus de CO2-heffing, die sindsdien voor alle auto's geldt.
- 2009Het Belastingplan 2009 zette de omslag in gang van catalogusprijs naar CO2-uitstoot als grondslag voor de BPM. In juli 2009 bepaalde de rechter dat de afschrijving ook op basis van de inkoopwaarde voor handelaren (de handelswaarde) mag worden bepaald.
- 2008Op 1 februari werd de CO2-heffing ingevoerd, bekend als slurptaks. In dat jaar is ook deze website opgericht, met als doel een BPM-calculator voor de vernieuwde regels aan te bieden.
De oudere nieuwsberichten (waaronder rechtszaken en kamerstukken uit 2008 tot 2015) zijn niet meer opgenomen. De BPM-regels van vóór 2013 zitten wel verwerkt in de calculator.